Uczniowie klasy 4a podczas zajęć z informatyki wcielili się w role konstruktorów. Dowiedzieli się, kto stoi za projektami robotów oraz poznali dwie metody projektowania. Zajęcia składały się z dwóch modułów: “Kto stoi za projektem robota?” oraz “Proces projektowania”.
W module “Kto stoi za projektem robota?” uczniowie poznali rodzaje specjalistów, którzy uczestniczą w procesie projektowania robota. W procesie tworzenia tak skomplikowanego urządzenia potrzebna jest ekspertyza wielu specjalistów: automatyków, robotyków, inżynierów, testerów, projektantów, informatyków i wielu innych ekspertów z dziedziny, w której robot będzie wykorzystywany. Dowiedzieli się także, jak wiedza z różnych dziedzin przydaje się w tym procesie.
W module “Proces projektowania” uczniowie poznali metody projektowania Waterfall oraz Agile. Dowiedzieli się także, jakie są zalety i wady każdej z nich oraz jakie mogą mieć zastosowania. Na koniec zajęć wcielili się w rolę konstruktorów i wykonali modele wg wskazanego wzoru – algorytmu.
Do swojej pracy wykorzystali klocki SkriKit, które rozwijają nie tylko umiejętności manualne, ale także myślenie i wyobraźnię przestrzenną. Możliwość złożenia konstrukcji własnoręcznie pozytywnie wpłynęła na rozwój zdolności koncentracji, organizacji miejsca pracy, planowania i wykorzystania różnego rodzaju połączeń w praktyce.
Podczas zajęć zostały wykorzystane scenariusze oraz Klocki SkriKit otrzymane w ramach rządowego programu Laboratoria Przyszłości.
Agnieszka Pakuła